SCULPTURES | edible art | the artist | events | press | the book      
The notion of birth is the stylistic drive to Warren Laine-Naida's poetics. For him it is, first of all, a core of a thousand faces and an ideal receptacle for experiencing the rupture of meanings: "The audience accepts chocolate and is asked to accept a sculpture in chocolate. To accept a new signified using the old signifier. It is an expression of the inexplicable, of the double meaning."

Chocolate is a versatile artistic medium and a cultural icon, but Laine-Naida saw it making flesh under natural demiurges like fire, humidity, mould, time - as well as industrial and fashion trends. It expressed caved-in figures of piety and motherhood, then suburban distress blown with shattered glass, tainted with toxic waste, wax or barbed wire. Now it expresses the glamorous heaven of commodities production.

Through the art of Warren Laine-Naida, the multiple faces and reveries of chocolate have been freed from the garden of our narrow gastronomical delights. He emancipated it from alimentary colonialism into a frenzy of chemical expressions that range from alchemy to sexuality to language

Vorwort von "Art in Chocolate", Dr. Isabelle Schwarz

... Die Wirkung des Materials entfaltet sich nahezu unbewusst. Es überträgt Empfindungen, die die Form und Idee der Skulpturen intensivieren. Im Erkennen dieser Ideen und in ihrer Reflexion wird das Material einzig zum feinen Transmitter von in Form gefassten Naturprozessen und visualisierten Begriffen wie Schönheit, Gewalt, Veränderung und Vergänglichkeit.

von "Schokolade in der Kunst" , Dr. Constanze Kuesel

... Die gefährlichen Materialkonglomerate aus Schokolade, Draht und Glas von Warren Laine-Naida, die sich widerspenstig dem Betrachter entgegenstellen und sich jeder sinnlich oralen Wahrnehmung verwehren, zeigen die andere Seite der süssen Schokolade. Gesellschaftspolitische und religiöse Kontexte finden ebenso Erwähnung wie die sexuelle Konnotation und die Bedeutung der Wahrnehmung dieser Kunst mit allen Sinnen - auch der Täuschung und Illusion - bis hin zur körpereigenen Erfahrung durch den Verzehr dieser Kunst.